donderdag istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van zorgenwelzijnvitalis - WaarBenJij.nu donderdag istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van zorgenwelzijnvitalis - WaarBenJij.nu

donderdag istanbul

Door: zorgenwelzijnvitalis

12 November 2011 | Turkije, Istanbul

Vandaag is de gedenkdag van de sterfdag van Ataturk, eerst naar de school geweest van de campus, waar we met de kinderen dit voor turkije zo belangrijk gedenkmoment mochten bijwonen enkele gedichten een minuut stilte in geheel turkije en het volkslied hebben we nog naar enkele prachtig gezongen liedjes geluisterd over Ataturk, de grondlegger van het nmoderne Turkije. Daarna naar het verpleeghuis gegaan, ook daar was de directeur en de bewonerscommissie in de grote zaal speeches aan het houden obver de herdenking. Ataturk was voor scheiding van geloof en politiek en de grondlegger van de huidige democratie in Turkije, hij zorgde er ook voor dat iedereen recht had op naar school gaan en zorgde ervoor dat er 1 hoofdtaal werd gesproken. Ook kwam hij op voor de belangen van de vrouwen en zorgde ervoor dat de dictatuur verdween. Daarna kregen we een thee bijeenkomst met de direkteur over het onstaan van dit verpleeghuis, heel bijzonder in Turkije, zij zijn totaal afhankelijk van sponsoren, rotory clubs, Japanse sponsering etc. Van de overheid krijgen zij niets alleen bewoners leveren een bijdrage, we kregen wel 10 keer tehoren of Nederland ook niets kon schenken... Daarna bij het eten gaan helpen en sommige studenten hebben met het douchen geholpen en een lekker praatje (proberen) te maken.
Om 4 uur kregen we een rondleiding op de campus bij de kindergarten en het olympisch zwembad, sportcentrum van de campus. Wat een tegenstellingen in dit land, de een komt aanrijden op de campus met een porsche en onderweg zien we mensen die de kost verdienen met schoenen poetsen voor nog geen 180 turkse lire per maand. Het eerste jaar heeft een verzorgende geen vakantie en 400 turkse lire voor 24 uur werken per maand. Aan de andere kant weer een student van een rijke Turk die 15000 euro college geld betaald per jaar en er ook nog een studiekot van 350 turkse lire bij krijgt van papa. De een bedelt met haar kind op straat de ander wordt voorgereden met een auto om te gaan shoppen in mode ontwerp winkels. JUIST daarom is Istanbul geweldig, contrasten en een fijne sfeer. WE love it. Al onze studenten doen het geweldig Ik ben er trots op. om 19 uur eten en daarna gaan we stappen.

Morgen uitslapen daarna naar de grand bazar 40.000 m2 bazar en winkelen. Morgen avond 21 uur turkse tijd
NAAR TURKIJE - KROATIE play offs voor het EK in polen en Oekraine.
We hebben de kaartjes al, woensdag as is de return wedstrijd in Kroatie.

Even nu niet meer tijd XXXXXXX

van ons allemaal